ZI

|Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie – to zespół osób delegowanych ze środowisk profesjonalnych do koordynacji, standaryzacji, analiz i rozwiązywania lokalnych problemów przemocy w rodzinie. Zespół Interdyscyplinarny stanowią przedstawiciele służb miejskich, instytucji i organizacji działających w obszarze wsparcia społecznego. Działania Zespołu zmierzają do poprawy sposobów udzielania pomocy osobą doświadczającym przemocy ich najbliższemu otoczeniu poprzez kreowanie lokalnej polityki wobec problemu i wypracowywania procedur oraz standardów. Obsługę organizacyjno - techniczną Zespołu zapewnia Ośrodek Pomocy Społecznej. Głównym aktem prawnym regulującym kwestie w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zasad postępowania wobec osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz zasad postępowania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie jest ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r., Nr 180, poz. 1493 z późn. zm). Wraz z wejściem w życie – dnia 1 sierpnia 2010r. – nowelizacji tejże ustawy pojawiły się nowe obowiązki i wytyczne dla tworzenia gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Działania te mają odbywać się głównie w ramach interdyscyplinarnej współpracy na rzecz przeciwdziałania przemocy na terenie Gminy. Nowymi zadaniami gminy są w szczególności:

  • Opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
  • Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
  • Tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.

           
Ustawa wprowadza również zmiany w innych istotnych aktach prawnych, a szczególnie w Kodeksie karnym (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn.zm.). Wprowadzone zmiany dają nowe możliwości prawne, np. wobec sprawców przemocy w rodzinie stosuje się przewidziane w w/w ustawie środki mające na celu zapobieganie ich kontaktowaniu się z osobami pokrzywdzonymi oraz kierowanie na oddziaływania korekcyjno-edukacyjne.

Główne cele i zadania Zespołu Interdyscyplinarnego:

  • budowanie lokalnego systemu jakości opieki i wsparcia dla rodziny i dziecka zgodnie z zapisami ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
  • zsynchronizowanie i wypracowanie standardów współpracy przedstawicieli różnych grup zawodowych i społecznych pracujących i zajmujących się problematyką przemocy.

 
Zadania Zespołu realizowane są przede wszystkim przez:

  1. Diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie.
  2. Podejmowanie działań, przewidzianych przepisami prawa w środowisku zagrożonym przemocą, mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku oraz wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie prawidłowego funkcjonowania rodziny.
  3. Inicjowanie interwencji w środowiskach dotkniętych przemocą.
  4. Rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach pomocy w środowisku lokalnym.
  5. Inicjowanie działań korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.

W ramach swojej działalności Zespół realizuje zadania związane z zapewnieniem ofiarom przemocy w rodzinie, adekwatnej do skali problemu pomocy i wsparcia.

Praca zespołu stanowi o zintegrowanym systemie profilaktyki i ogranicza problem przemocy domowej.

Zespół Interdyscyplinarny to grupa specjalistów z różnych instytucji, łącząca swoją wiedzę, umiejętności oraz możliwości wynikające z instytucji, którą reprezentują, podejmująca współpracę i skoordynowane działania mające na celu niesienie pomocy osobom krzywdzonym oraz przeciwdziałanie zjawisku przemocy na terenie gminy Brojce.

Członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego działają na podstawie wyżej wymienionego zarządzenia oraz porozumień zawartych między Wójtem Gminy Brojce a podmiotami,których przedstawiciele wchodzą w skład Zespołu. Członkowie Zespołu wykonują zadania w ramach obowiązków zawodowych i służbowych lub społecznie.

Porozumienie stanowi jednocześnie formę zobowiązania do zapewnienia i stworzenia możliwości, udziału w posiedzeniach i pracach zespołu wytypowanych przedstawicieli.

 

W skład Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego po zmianach wchodzą przedstawiciele:

1. Ośrodka Pomocy Społecznej w Brojcach- pracownicy socjalni: Bożena Bodnar - Przewodnicząca ZI

2. Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych- Małgorzata Pszczoła.

3. Służby zdrowia- Lidia Bauer.

4. Komendy Powiatowej Policji w Gryficach- dzielnicowy asp. Justyna Gaja-Sokal

5. Oświaty- Iwona Witaszek , Joanna Zarzycka

6. Sądu Rejonowego w Gryficach- Kuratorzy ds. Dorosłych – Magdalena Borkowska.

7. Organizacji Pozarządowej: Ochotnicza Straż Pożarna w Brojcach- Kamil Przywara

8. Żandarmeria Wojskowa w Trzebiatowie – mł. chor. Robert Mocarski, plut. Michał Piotrowski


 

Wytworzył:
Udostępnił:
Leszczyńska Ewelina
(2021-05-18 09:45:40)
Ostatnio zmodyfikował:
Leszczyńska Ewelina
(2023-01-16 07:53:18)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki